Safiye Başar,
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nden 1992 yılında mezun olan Safiye Başar, 1994 yılında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde Araştırma görevlisi olarak çalışmaya Başladı. Yüksek Lisansını “Anadolu Selçuklu Seramiklerinde Teknik Araştırmalar ve Görsel Çözümlemeler” adlı teziyle 1992 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi’nde tamamladı. 2003 yılında, “Avantürin Sırlı Özgün Seramik Form ve Yüzeyler” adlı çalışmasıyla Hacettepe Üniversitesi’nden Sanatta Yeterliliğini aldı. Başar, halen Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’nde doçent olarak görev yapmaktadır.
Safiye Başar, Türkiye’de “Kağıt Fırın”, “Isli Pişirim”, Lüster; İsveç’de “Sanat ve Tasarım” çalıştaylarına; Letonya, Sırbistan, ve Bulgaristan’da uygulamalı seramik sempozyumlarına katılmış; Japonya ve Amerika Birleşik Devletleri’nde Anadolu’daki seramik kültürü ve çağdaş Türk seramiğine ilişkin seminerler vermiş; aynı ülkelerle yürütülen “Kültürel Etkileşim” programlarında görev almış; Avrupa Birliği – Türkiye Kültürlerarası Diyalog – Müzeler Hibe Programı’nda uzman olarak çalışmıştır. Ulusal ve uluslararası sempozyumlara katılan Başar’ın çağdaş sanat üzerine yayımlanmış bildirileri ve makaleleri bulunmaktadır.
Akademik çalışmalarının yanında sanatsal çalışmalarda sürdüren Başar’n dokuz kişisel ve çok sayıda ulusal ve uluslararası düzeyde karma sergileri bulunmaktadır. Erken dönem çalışmalarında Anadolu ve Mezopotamya mitolojisine ait kavramlar üzerinde duran Başar, bir dönem yaşadığı coğrafyanın fiziksel dokusundan yararlandığı seramik heykellerinde kutsal su, kutsal dağ gibi kavramları ele almıştır. Son dönem çalışmalarında ise kadın, çevre ve endüstriyel miras eksenli toplumsal sorunlar öne çıkmaktadır. Başar, ‘‘Kadına Dair’’ çalışma dizisinde Anadolu coğrafyasında yaşayan tüm kadınların ortak sorunlarına, seramik malzemenin dili üzerinden işaret eder. ‘‘Hakikati Aralamak’’ serisinde ise erken cumhuriyet dönemi girişimi olan Yarımca Porselen Fabrikası kalıntıları üzerinden bir toplumsal bellek okuması gerçekleştirir. Sanatsal ifade alanını seramik malzemenin fiziksel özellikleri ve tarihsel bağlamıyla oynayarak güçlendirmeye, genişletmeye çalışır. Başar’ın, seramik heykelleri yanında, seramik malzemenin dilini video ile birleştirdiği çalışmaları, hazır nesne kullandığı düzenlemeleri de bulunmaktadır.