Tomur Atagök

 

 

 

 

 

“Çıkış”
188×96 cm
1979

    I   

 

Mektup

 

Kadın sanatçılar için bir çok olumsuz şeyler söylenmiştir. Bu Batıda 17-18 Yüzyıl’daki Endüstri Devrimi ile ortaya çıkmış, kadın evde ve tarlada çalışırken, erkekler yeni alanlarda iş sahibi olmaya başlamışlardır. Kadının çocuk doğuran kimliğinin de onun mantık ve zeka arasındaki dengesizliğine inanış, yeterli eğitim alamaması, toplumlarda arka planda kalmasına neden olmuştur. Böylelikle ataerkil bir toplumda yaşayan kadının sanat ortamında da yaratıcılığının olmadığı görüşü benimsenmiştir. Bugün başyapıt olarak müzelerde sergilenen eserlerin çoğunluk çok tanınmış erkek sanatçıların eserleri olması da izleyicileri etkilemiş, ortak sanat okullarında okumuş olsalar da kadın sanatçı genelde ön plana çıkamamıştır.
Kadın erkek ilişkilerine bir de sosyal ortamda bakarsak, ev yaşamında kadının erkeğin kararlarına uymak zorunda kalmış olduğunu, karşı çıktığı zaman kavga ile başlayan tartışma hiddetle cinayete kadar yol aldığını görürüz. Bu nedenle kadınların eşlerinden ayrılmak isteseler de özgür bir görüş ortamında sağlıklı yaşadıkları söylenemez. Eğitimin evde başladığı düşünülürse, çocuklar aile içi şiddeti evde yaşadıklarından ilerleyen yaşlarında bunun etkisinde kalarak anlayış, birliktelik ve farklılığı kabul etmeyi öğrenmemiş olabilirler. Bu da bizim giderek daha ataerkil bir toplum oluşumuza katkıda bulunur.
Ancak sorunları çözmek tek tek mücadele etmekle başarıya ulaşamaz. Yapılması gereken, birlikte çalışmak, birbirimize destek olmaktır. Kadın erkek birlikte çalışırsak, sorgulamayı, diğer kişilerin görüşlerini görmeyi kabul edersek, hem sosyal hem de sanat ortamda ileriye adım atabiliriz.

Tomur ATAGÖK

 

 

Tomur Atagök
Özgeçmiş

İstanbul’da  Robert Kolejden mezun olduktan sonra ABD’de Oklahoma State University (BFA), University of California, Berkeley (MA) eğitiminden sonra 1973’de Türkiye’ye dönerek,  Resim ve Heykel Müzesi Müdür Yardımcılığı görevini 1980-1984 yıllarında üstlendi.  Yıldız Teknik Üniversitesi’ne geçerek Üniversitenin Kültür Basın ve Dış İlişkiler ile Güzel Sanatlar Bölümü Başkanlığını sürdürdü. 1989’de Türkiye’de ilk Müzecilik Yüksek Lisans Programını kurdu,  1997’de Üniversite’nin Sanat ve Tasarım Fakültesini kurdu, 2004-2006’da Dekanlık yaptı. Sanatçı olarak Tomur Atagök  ABD, Hollanda, Balkanlar ve Türkiye’de  açtığı 50 kadar kişisel serginin yanı sıra yine yurtiçinde ve dışında çok sayıda karma sergiye katıldı,ödüller aldı, sanat ve müzecilik alanında araştırmalar yaptı, yazı yazdı ve bildiriler verdi. 2015’de UPSD kendisine Türk Sanat ortamına yaptığı katkılar nedeniyle Onur Ödülü Verdi.

Aldığı ödüller Society of Illustrators Mansiyonu(1962), En Başarılı Mezun Sanat Öğrencisi Ödülü(1962),  Mixed Media Award in Mother Lode National Art Exhibition’da Birincilik(1972),Devlet Resim ve Heykel Sergisi Başarı Ödülü(1974), UFACSI Clermont-Ferrand et Vicky International Arts Prix Grup Ödülü(1976), Ev Dekorasyon Dergisi Altin Palet Yarışması Birincilik Ödülü(1979) Günümüz Sanatçıları 4. Istanbul Sergisi Başarı Ödülü(1983), Yeni Eğilimler Sergisi Gümüş Madalya(1983), TBMM Milli Egemenlik Yarışmasında Üçüncülük(1985),Ankara Sanat Derneği Yılın En Başarılı Sanatçısı Ödülü, Halil Akdeniz ile ortaklaşa(1989) ve Fulbright Araştırma Bursu (1996), Nişantaşı Üniversitesi, Yaşam Boyu Onur Ödülü (2019)dür.   

Sanatçının TBMM, İstanbul Modern, Elgiz Çağdaş Sanatlar Müzesi, Merkez Bankası,  Bank of Holland, Anadolu Üniversitesi Sanat Müzesi, Devrim Erbil Müzesi, Unutmamak Müzesi, Beşiktaş  Belediyesi Koleksiyonu, Ürdün Ulusal Sanat Müzesi, Luciano Benetton Collection, Makedonya Cumhuriyeti’nin Prilep, Kriva Palanka, Galicnik ve Üsküp Kent koleksiyonlarinda eserleri yer almaktadır.

 

 

%d blogcu bunu beğendi: